O PILATES

Máte chuť získat úplně nový životní pocit? Pak byste to měli zkusit s cvičením Pilates. Cvičením, které změní tělo i ducha.

Pokud budete pravidelně cvičit Pilatovou metodou, docílíte vzpřímenějšího držení těla, dokonalejšího svalstva a ladnějších pohybů. Protože se během cvičení budete plně koncentrovat na své tělo a perfektní provedení cviků, nebude mít váš mozek čas zabývat se drobnými starostmi a problémy všedního dne. To uvolňuje a odbourává stres, a vy se budete po cvičení citit jako znovuzrození, svěží a odpočatí.

Pilates je vysoce efektivní systém cvičení, která se provádějí pomalu a přesně, v souladu s hlubokým vědomým dýcháním a vysokou koncentrací mysli. Ačkoliv Pilatův systém posiluje a protahuje všechny svaly v těle, je v prvé řadě považován za klasické procvičení trupu. Nejvyšším cílem cvičení je vybudování silného a stabilního centra trupu. Kromě povrchových svalů je proto zatěžováno také hluboké svalstvo v oblasti páteře. Může se tedy snadno stát, že díky Pilatovu cvičení objevíte svaly, o nichž jste dosud neměli ani tušení.

Každý Pilatův cvik zapojí celé tělo – od hlavy až po špičky prstů na nohou. Na rozdíl od klasického posilování se totiž touto metodou netrénují a nerozvíjejí jednotlivé svaly izolovaně. Do Pilatova cvičení musíte naopak zapojit veškerou sílu a koncentraci. Přesto je ale možné označit toto cvičení za šetrné, protože pohyby při něm jsou velice klidné a kontrolované. Intenzitu a tempo cvičení si určujete sami.

Těžiště metody tvoří cvičení na zemi. Díky těmto cvikům můžete (budete-li cvičit pravidelně a pečlivě) stabilizovat a posílit centrum těla, napřímit obratle, vytvarovat svaly, zvýšit svou flexibilitu, nacvičit si koordinaci pohybů, ale především vnímat vlastní tělo.

CÍLE CVIČENÍ

  • Silný a stabilní střed těla
  • Pevné a štíhlé svalstvo
  • Méně problémů s držením těla
  • Ladné pohyby
  • Lepší uvědomění si vlastního těla
  • Méně svalových křečí
  • Více vyrovnanosti
  • Zvýšení výkonnosti při jiných sportovních aktivitách

JOSEPH HUBERTUS PILATES

Narodil se v roce 1880 nedaleko Dusseldofu. Již jako malý chlapec trpěl chronickým astmatem, křivicí a dalšími nemocem, které mu oslabovaly tělo. Díky silné vůli a chuti do života neustále hledal cestu ke zlepšení svého špatného zdravotního stavu a k posílení chabých kostí a svalů. Zkoušel to se sportem, především se silovým tréninkem, s gymnastikou, šermem a boxem. Ve svých 14 letech měl Pilates natolik vypracované atletické tělo, že stál modelem pro anatomické výukové tabule. Z neduživého dítěte se stal silný mladý muž.

Při své neustálé snaze o tělesnou dokonalost se Pilates začal zabývat také cvičením jako je tchaj-či a jóga. Fascinovala ho především nesmírná koncentrace, která je při těchto cvičeních důležitá, kontrola tělesných pohybů myslí a v neposlední řadě také obrovská úloha dýchání. Pilates postupně vyvinul vlastní cvičební metodu, která byla založena především na precizních a kontrolovaných pohybech a kterou později charakterizoval pojmem „contrology“.

Zdroj: Velká kniha cvičení Pilates, Michaela Bimbi-Dresp